PRZYJAZNA MATEMATYKA

to zajęcia prowadzone przez panią Iwonę Kuźmicz i Bogusławę Niedzielską, które pozwalają na poznanie wielu ciekawostek z dziedziny matematyki.






ROK SZKOLNY 2010/2011:


Zajęcia "Przyjazna matematyka" prowadzone są w oparciu o program autorski.
Program jest dość obszerny i rozbudowany, bogaty w treści nauczania,
dający możliwość stosowania różnorodnych metod i form pracy,
a prowadzącemu swobodę w doborze materiału stosownie do własnych zamierzeń,
zdolności uczniów oraz ich zainteresowań.
Może on być wykorzystany w pracy z uczniem zdolnym, zainteresowanym matematyką,
ale daje także możliwość pracy z uczniami, których chciałoby się zachęcić
do poszerzania swojej wiedzy poprzez swoistą promocję matematyki.
Program ten oferuje uczniom odmienne sposoby zdobywania i utrwalania wiedzy niż te,
które są zazwyczaj stosowane na lekcjach.

Podczas lekcji matematyki trudno znaleźć wystarczającą ilość czasu
by pokazać uczniom piękno matematyki, różnorodność jej zastosowań,
czy stworzyć warunki do samodzielnego pokonywania trudności
i osiągnięcia satysfakcji z twórczej i ambitnej pracy.

Na zajęciach uczniowie pracują w grupach, czasem indywidualnie.
Nie jest to jednak przedłużanie tradycyjnej formy lekcji szkolnej.
Samodzielność, dyskretna inspiracja i kierowanie przez nauczyciela rozwojem ucznia
daje możliwości pobudzania i wytwarzania cech charakterystycznych aktywności matematycznej.
Preferowane jest czynnościowe nauczanie matematyki przez zabawę, działania praktyczne.
To wszystko wzbogacone jest przez rewelacyjne środki dydaktyczne pozyskane z projektu.
Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem wśród dzieci.
Na tych "matematycznych spotkaniach" panuje sympatyczna atmosfera.
Uczestnicy przekonują się, że nie taka matematyka straszna, co więcej,
że można się nią świetnie bawić, a przy okazji zrozumieć trudne do tej pory zagadnienia.







Choinkowe szaleństwo:








Zmagania z sześcianami:










Układamy Domino - zamiana jednostek poprzez zabawę:









Układamy rebusy matematyczne:






Lubimy zajęcia ze skalą:





Przygoda z wagą:








ORIGAMI:





Budujemy model dwudziestościanu foremnego - bryły platońskiej:








ROK SZKOLNY 2011/2012:



Wyznaczamy działki o powierzchni 1 ara, 7 arów...:







Wykonujemy i bawimy sie w matematyczne MEMORY:









Rozwiązujemy i układamy krzyżówki:








ZAJĘCIA Z MAPĄ W TERENIE


13 października 2011 r. uczestnicy zajęć z projektu "Przyjazna matematyka" wyruszyli na zajęcia
w teren do Arboretum Bramy Morawskiej. Wzmocnieni smacznym obiadem uczniowie
i uczennice po otrzymaniu map i kart pracy przystąpili z werwą do wykonywania
zadań związanych ze skalą. Zadania polegały na obliczaniu rzeczywistych odległości
obiektów przyrodniczych np. wyznaczaniu długości Mini-ZOO, długości szlaków oraz potoków.
Spacerując ścieżkami arboretum uczestnicy nie tylko podziwiali przepiękną jesienną
szatę przyrody, ale szukali symetrii wokół siebie. Nie lada wyzwaniem dla uczniów
było zadanie polegające na odnalezieniu potoków, posługując się tylko i wyłącznie mapą.
Zajęcia sprawiły wszystkim wiele radości i dostarczyły ogromnej satysfakcji
z wykazania się umiejętnościami praktycznymi.












Ćwiczymy wyobraźnię przestrzenną - KLOCKI SOMA









... niby zabawa klockami, ale jak widać wcale nie taka łatwa ...



W zaczarowanym świecie symetrii:







Budujemy szkielety graniastosłupów:









Graficzne przedstawienie analizy ankiet ewaluacyjnych:









PODSUMOWANIE:



Zajęcia "Przyjazna matematyka" prowadzone były w dwóch 17-osobowych grupach
przez panią Bogusławę Niedzielską oraz panią Iwonę Kuźmicz.
Na zajęciach uczniowie zwykle pracowali w małych grupach.
Liczne środki dydaktyczne zakupione za pozyskane fundusze w znacznym stopniu
uatrakcyjniały zajęcia. Uczniowie mieli możliwość utrwalania trudnych zagadnień
za pomocą zabawy np. zamiana jednostek układali Domino Schubitrix,
rozwijali wyobraźnię przestrzenną dzięki klockom Soma.
Bawiąc się w sklep nie tylko dokonywali obliczeń na kalkulatorach,
ale również ważyli towar na wagach szalkowych.
Budowali również szkielety graniastosłupów, obliczali objętość tych brył.
Wyznaczali działki o powierzchni np. 1 ara , 6 arów na boisku szkolnym
używając taśm mierniczych.
Uczestnicy zajęć głównie rozwiązywali zadania mające na celu wykorzystanie
ich umiejętności w sytuacjach praktycznych, często połączone z zajęciami w terenie,
czy korelacją miedzy przedmiotową. Bardzo atrakcyjnymi zajęciami okazał się wyjazd
do Arboretum Bramy Morawskiej - gdzie wykonywali zadania związane ze skalą,
obliczali rzeczywiste odległości obiektów przyrodniczych, wyznaczali długości Mini-ZOO,
długości szlaków oraz potoków, odnajdowali obiekty posługując się tylko i wyłącznie mapą.
Nie zabrakło również zajęć na, których nie tylko rozwiązywali krzyżówki i rebusy,
ale również sami je tworzyli. Chętnie wykonywali prace wykorzystując origamii czy układali Tangram.
Na zajęciach realizowano tematy wykraczające poza program między innymi dzieci
poznały co to jest symetria, szukały jej w najbliższym otoczeniu, wykonywali również serwetki.
Uczestnicy poznali bryły platońskie, sami skonstruowali dwudziestościan foremny.
Podczas realizacji tematów ze statystyki analizowali ankiety ewaluacyjne,
dokonywali obliczeń procentowych oraz przedstawili graficznie wyniki tych ankiet.
Wynikało z nich, Że zdecydowana większość uważa, że zajęcia pozalekcyjne
realizowane w ramach projektu "Szkoła wielka jak świat" powinny być kontynuowane
w przyszłości ponieważ, były fajne, ciekawe, potrzebne, poszerzały wiedzę uczniów,
rozwijały zainteresowania, logiczne myślenie, pomogły przyswoić trudne zagadnienia,
pozwoliły wiele się nauczyć oraz lepiej funkcjonować w grupie.