Deutsch ist einfach! Deutsch macht Spaß!
Zajęcia z języka niemieckiego dla klas IV-VI

prowadzone są przez pana Jakuba Jędrzejaka




ROK SZKOLNY 2010/2011




Program zajęć z języka niemieckiego realizowanych w ramach projektu "Szkoła Wielka jak Świat"
oparty został na siedmiu blokach tematycznych:

1) Gramatyka i słownictwo I - formułowanie zdań w czasie teraźniejszym;
opis otaczającego świata z wykorzystaniem programów multimedialnych do nauki języka niemieckiego
oraz metod aktywnych kształcących rozumienie tekstów czytanych i rozumienie ze słuchu i mówienia.

2) Gramatyka i słownictwo II - formułowanie zdań w czasie przeszłym Perfekt oraz Imprefekt
i w czasie teraźniejszym; opis siebie z wykorzystaniem programów multimedialnych do nauki
języka niemieckiego oraz metod aktywnych kształcących pisanie i mówienie.

3) Informacje dot. Republiki Federalnej Niemiec - z wykorzystaniem map i technologii informacyjnej.

4) Informacje dot. Austrii - z wykorzystaniem map i technologii informacyjnej.

5) Informacje dot. Szwajcarii - z wykorzystaniem map i technologii informacyjnej.

6) Internet i multimedia w nauce języka niemieckiego - praktyczne wykorzystanie zasobów internetowych
oraz korzystanie z programów multimedialnych w nauce języka niemieckiego.

7) Literatura niemieckojęzyczna - kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania tekstów
w języku niemieckim, w tym tekstów kultury. Ćwiczenie umiejętności czytania
ze zrozumieniem oraz mówienia.

Na zajęciach wykorzystuje się różnego rodzaju pomoce dydaktyczne,
m.in.: rzutnik multimedialny, sprzęt CD AUDIO, programy multimedialne, gry dydaktyczne i wiele innych,
dzięki czemu zajęcia są atrakcyjne dla uczniów i motywują do nauki języka niemieckiego.
Preferowaną formą pracy na zajęciach jest praca w grupach i realizacja projektów edukacyjnych.





W świecie prawdziwej szwajcarskiej czekolady...







Odwiedziny w Luzern:








Wiedeń - miasto tańca i muzyki:







Kolejne zajęcia:






ROK SZKOLNY 2011/2012



W pierwszym półroczu roku szkolnego 2011/2012 zajęcia z języka niemieckiego
poświęcone były na poznanie historii, geografii i kultury krajów niemieckojęzycznych.

Uczniowie wykorzystywali również Internet oraz programy multimedialne
do samodzielnego poszukiwania informacji dot. różnych dziedzin życia
we wspomnianych krajach.

Ciekawymi zajęciami okazały się ćwiczenia analizy i interpretacji tekstów kultury
niemieckiej oraz ilustrowania historii na podstawie czytania ze zrozumieniem.

Konkursy i quizy umożliwiły w przyjemny sposób wzbogacić słownictwo
i umożliwić swobodniejsze budowanie zdań w czasie teraźniejszym i przeszłym.




Części garderoby







Zamki i inne budowle












PODSUMOWANIE



Zajęcia pozalekcyjne z języka niemieckiego "Deutsch ist einfach! Deutsch macht Spaß!"
realizowane były w latach szkolnych 2010/2011 oraz 2011/2012.
Program zajęć obejmował siedem bloków tematycznych: gramatyka i słownictwo
w czasie teraźniejszym i przeszłym, informacje o Republice Federalnej Niemiec,
Austrii i Szwajcarii oraz literatura niemieckojęzyczna i wykorzystanie technologii
informacyjnej do uczenia i nauczania języka obcego.
Największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z wykorzystaniem technologii informacyjnej.
Uczestnicy uwielbiali tworzyć prezentacje multimedialne, korzystać z programów
do edycji tekstu czy tworzenia własnych obrazów i rysunków. Z pełnym zaangażowaniem
uczestnicy pracowali wtedy, gdy mogli do swojej działalności edukacyjnej wykorzystać Internet.
Ciekawym doświadczeniem było głośne czytanie tekstów z literatury niemieckojęzycznej,
np. "Das Römerzimmer" - całą pozycja byłą czytana na zajęciach,
dzięki czemu uczestnicy doskonalili umiejętność głośnego czytania w języku niemieckim,
czy czytania ze zrozumieniem. Do każdego fragmentu uczestnicy tworzyli
wizualizacje w dwóch kolorach: czarnym i czerwonym.
Prace można było podziwiać na oficjalnym zamknięciu projektu.
Wysoko ocenionymi zajęciami rzez uczestników były zajęcia ze słownictwa:
ubrania w starej szafie - dzieci mogły przebierać się za dowolne postacie,
wykorzystując dobrze zaopatrzoną szafę z kostiumami z różnych epok i stylów.
Następnie odnajdował w słonikach nazwy poszczególnych części garderoby i dołączały
do nich specjalne karty. Na zajęciach dzieci mogły również zapoznać się z bogatą biblioteką,
z mnóstwem pozycji dot. krajów niemieckojęzycznych, ich historii, geografii itp.
Ciekawym dodatkiem do zajęć były oryginalne niemieckie katalogi ze sklepów
z różnym asortymentem oraz prospekty muzeów, galerii, miejsc kulturalnych
i sakralnych w Niemczech, Szwajcarii i Austrii. Najważniejszym aspektem tych zajęć
było przede wszystkim obcowanie z żywym językiem niemieckim i spojrzenie
na ten język z nieco innej perspektywy niż na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych
- odkrycie, że nauka niemieckiego wcale nie musi być nudna i trudna.