Zajęcia terapeutyczne


prowadzone są w trzech grupach wiekowych:
dla klas I-II, III-IV oraz V-VI
przez panią Beatę Kołodyńską oraz panią Aleksandrę Wójtowicz



Warsztaty terapeutyczne prowadzone są w oparciu o program psychoedukacyjny
"LUBIĘ ŚWIAT BO LUBIĘ SIEBIE".
Adresaci:
Adresatami programu są uczniowie szkoły podstawowej, od klasy I do klasy VI włącznie,
z których większość posiada opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej.
Spośród uczestników wyłonione zostaną 3 grupy podzielone ze względu na wiek ich członków.

Cel podstawowy programu:
nabycie umiejętności, służących rozwojowi osobistemu i społecznemu jednostki

Cele szczegółowe:
poznanie siebie, swoich mocnych i słabych stron
dążenie do zwiększenia samoakceptacji
wzmacnianie poczucia własnej wartości i samoskuteczności
odkrywanie i kształtowanie zasobów osobistych do radzenia sobie w obliczu trudnych sytuacji
rozbudzanie i rozwijanie kreatywności
kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie
uczenie się budowania satysfakcjonujących relacji z innymi
usprawnianie zdolności komunikacji
rozwijanie zdolności wyrażania i radzenia sobie z własnymi emocjami

Metody i formy pracy:
Podczas zajęć wykorzystywane będą następujące metody i formy pracy:
ćwiczenia indywidualne i grupowe, zabawy grupowe, zabawy słowne, ruchowe, prace plastyczne,
prezentacje, mini wykłady, dyskusje, autorefleksja, pogadanki itp.

Materiały:
Do pracy wykorzystywane będą m.in.: arkusze papieru, gazety kolorowe i biało - czarne, wycinanki,
długopisy, kredki, farby, flamastry, markery, tablica, kleje, nożyczki, taśma klejąca, kłębek wełny,
piłki, drobne przedmioty z naszego otoczenia, sprzęt audiowizualny, duża chusta.

Struktura zajęć:
Zajęcia będą prowadzone w 3 grupach. Struktura poszczególnych spotkań w każdej
z grup opiera się na kanwie jednego ogólnego programu ramowego. Szczegółowe treści,
w zależności od potrzeb, oczekiwań i poziomu danej grupy będą odpowiednio modyfikowane i dostosowywane.

Program ramowy:
INTEGRACJA
Celem pierwszych spotkań będzie poznanie się i integracja uczestników.
Poznamy swoje potrzeby i wzajemne oczekiwania.
Określimy cele jakie chcemy osiągnąć podczas naszej wspólnej pracy.
TWORZYMY GRUPĘ
Podczas kolejnego etapu spotkań wypracujemy zasady efektywnej współpracy.
Postaramy się odkryć czym w istocie jest grupa i czego potrzeba, aby mogła stać się zgranym zespołem,
efektywnie realizującym swoje cele. Zastanowimy się także, co ułatwia, a co utrudnia współpracę.
MÓJ OBRAZ SIEBIE
Podczas trzeciego etapu naszej wspólnej podróży wyruszymy wgłąb siebie.
Będziemy poznawać zarówno te mocne, jak i słabe strony. Postaramy się ukazać, że to właśnie znajomość
i akceptacja własnych słabości jest pierwszym krokiem do zmiany i rozwoju.
Zastanowimy się jak efektywnie wykorzystać własne atuty i zasoby.
Chcemy, aby każdy uświadomił sobie, że może odnaleźć własną drogę, nie tą, którą podąża większość,
nie tą którą proponują media, ale swoją, obraną według własnych wartości, przekonań,
opartą na znajomości swoich potrzeb, pragnień i możliwości.
JA I INNI
Umiejętne kierowanie własnym życiem oraz budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi jest podstawą
zachowania psychicznego dobrostanu. Zastanowimy się co możemy zrobić, aby nasze relacje z najbliższymi
przynosiły jak najwięcej korzyści dla obu stron. Postaramy się odkryć cechy efektywnej komunikacji oraz
nauczyć się jak wyrażać siebie i swoje potrzeby.
GDY NAPOTKAM PRZESZKODY
Oczywiście nawet znając i akceptując siebie oraz potrafiąc nawiązywać relacje z ludźmi możemy na swojej
drodze napotkać różnego rodzaju sytuacje trudne. Zastanowimy się wspólnie co może być taką przeszkodą
na drodze do dobrostanu. Poznamy sposoby radzenia sobie w obliczu stresujących sytuacji.
ZAKOŃCZENIE
Podczas naszych ostatnich spotkań będzie czas na refleksję i zastanowienie się czego nauczyliśmy się
podczas wspólnie spędzonego czasu. Podsumujemy wszystkie zdobyte informacje i zastanowimy się w jaki
sposób można wykorzystać je w codziennym życiu. Pragniemy aby hasło "Lepszy świat - zacznij od siebie"
stało się naszym mottem na dalszą drogę. Warto bowiem zdać sobie sprawę, że aby przeprowadzać zmiany
i rozwijać się musimy wiedzieć kim jesteśmy, szanować siebie, ufać sobie i doceniać własne siły.