Przyrodnicze Koło Eksperymentalne dla klas IV-VI

- zajęcia prowadzone przez panią Magdalenę Stolarz






ROK SZKOLNY 2010/2011:


Zajęcia "Przyrodniczego Koła Eksperymentalnego" odbywają się raz w tygodniu, w środy.
Podstawowe cele koła to:
rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów przedmiotami ścisłymi oraz pogłębianie i rozszerzanie ich wiedzy przyrodniczej.

Na zajęciach uczniowie poznają rolę siatkówki i nerwu wzrokowego, zapoznają się ze stereoskopem, stereogramem i anaglifem.
Na jednym z zajęć zbudują ciemnię optyczną.
Kiedy indziej zbadają powietrze (barwa, zapach, skład, objętość).
Poznają także warunki unoszenia się ciał w powietrzu i działanie skrzydła, wykonają też model szybowca.
Zbadają również ciała stałe - wyznaczą środek ciężkości ciała oraz będą przesuwać środek ciężkości.
Na zajęciach z wodą poznają zjawisko włosowatości, ciężar wody, zasadę działania fontanny, napięcie powierzchniowe wody.





Oto nasze zmagania na zajęciach:









ROK SZKOLNY 2011/2012:



Rozpoczął się nowy rok szkolny, a my znowu na kółku eksperymentalnym zaczęliśmy naukę przez zabawę.
Doświadczenia i eksperymenty - to jest to!

Zajęcia rozpoczęły się od sztuczki z balonem.
Czy potrafisz przekłuć balon patyczkiem w dwóch miejscach, a balon nie pęknie? My potrafimy.
Na następnych zajęciach robiliśmy "mini chmurkę", "mini deszcz" i "mini błyskawicę".
Przygotowaliśmy też własny deszczomierz, obserwowaliśmy kryształki lodu przez lupę.
Na zajęciach dowiedzieliśmy się jak działa higrometr i do czego służy.
Poznaliśmy także działanie barometru. Dowiedzieliśmy się dlaczego nasze
samopoczucie zależy od pogody, a dokładnie od ciśnienia atmosferycznego.

W trakcie zajęć dowiadujemy się wiele ciekawych rzeczy,
przeprowadzamy ciekawe eksperymenty i doświadczenia.



Oddziaływania magnetyczne:









Przygoda z balonem:






PODSUMOWANIE:



Szkoda_ Skończyły się już zajęcia Przyrodniczego Koła Eksperymentalnego.
Było bardzo ciekawie. Co tydzień coś nowego, nowe doświadczenie, nowy eksperyment.
Nawet gdy doświadczenie od razu nie wychodziło, tym bardziej byliśmy ciekawi i zawzięci,
aby próbować jeszcze raz. Warto było. W ciągu dwóch lat przeprowadziliśmy doświadczenia
i eksperymenty dotyczące wody, powietrza, światła, magnetyzmu, bakteriologii i wiele innych.
Najciekawsze to: sztuczki z balonem, badanie kwasowości i zasadowości roztworów,
zabawy z magnesem, bańkami mydlanymi, wytwarzanie dwutlenku węgla, wybuch wulkanu,
badanie gdzie jest skrobia, spalanie bawełny, oleju, cukru itd. Trudno wyliczyć.
Na końcu wybraliśmy się na wycieczkę do Warszawy do Centrum Nauki "Kopernik".
Tam zobaczyliśmy następne doświadczenia i eksperymenty. Było fantastycznie.
Będzie nam brakować eksperymentów, ale nie tylko_ Zżyliśmy się ze sobą
i wspólnych spotkań także będzie nam brakować.